نقش رنگ در غذاى كودكان
نويسنده:سپيده سليمى
تحقيقات متخصصين تغذيه نشان مى دهد مواد شيميايى گياهى كه تظاهر رنگ هاى گوناگون در سبزيجات و ميوه هاى مختلف را موجب مى شوند اثرات سودمند و چشمگيرى بر سلامتى انسان دارند.رنگ هاى درخشان ميوه ها و سبزيجات در حقيقت نشان دهنده مواد مفيدى هستند كه كودكان شما در يك تغذيه سالم نيازمند آنها هستند، مصرف اين مواد مفيد توسط كودكان موجب مى شود در آينده از سلامت بيشترى برخوردار باشند و آهنگ رشد مناسبى را در پيش گيرند. همچنين مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه مقاومت بدن آنها را در برابر بسيارى از بيمارى ها افزايش مى دهد.متاسفانه اين روزها اغلب مواد فرآورى شده و حاوى افزودنى هاى مختلف ميان وعده ها و غذاى اصلى فرزندان ما را تشكيل مى دهند. استفاده بچه ها از موادى مانند پفك، چيپس و شكلات هاى مختلف بيش از رساندن فايده اى به آنها زمينه مشكلات عديده بعدى از قبيل پوسيدگى هاى وسيع در دندان ها و فقر مواد مورد نياز بدن آنها را فراهم مى كنند.مصرف غذاهاى فرآورى شده و پرچرب احتمال ابتلاى كودكان به بيمارى هاى قلبى، ديابت و بيمارى هاى خطرناك ديگرى از قبيل انواع سرطان ها را در بزرگسالى تا حد قابل توجهى افزايش مى دهد. اما رژيم هاى غذايى و عادات تغذيه اى اغلب اكتسابى هستند و آنچه شما در كودكى براى فرزندتان مهيا مى كنيد در واقع زمينه ساز نحوه تغذيه او در سال هاى آتى و بزرگسالى است. از اين رو اطلاع رسانى و آموزش خانواده ها از همان ابتداى تشكيل يك خانواده جوان در ايجاد عادت غذايى صحيح در اجتماع نقش بسزايى دارد. در اينجا است كه مى توان اين عادات اجتماعى را كه به نوعى به عادات تغذيه اى فرهنگى تبديل شده اند اصلاح كرد.مصرف پنج وعده سبزى و ميوه تازه در روز از دوران كودكى مى تواند بنيانگذار سلامتى فرد در تمام طول عمر باشد. اما بايد اعتراف كرد كه وادار كردن كودكان به خوردن ميوه و سبزيجات به جاى اين همه خوراكى هاى شور و شيرين كه در سوپرماركت ها و خانه در دسترس آنها هستند كار دشوارى است. پيش از هر چيز والدين بايد بدانند كه پافشارى در جايگزين كردن اين مواد با خوراكى هاى مفيد موثرترين روش است و در سنين اوليه بايد فقط مواد غذايى سالم و ميوه ها و سبزيجات تازه را در اختيار آنها قرار داد تا به تدريج به اين طعم ها عادت كنند. يك روش ديگر جذاب ساختن غذاهاى مفيد با استفاده از رنگ هاى زنده و شاداب سبزيجات و ميوه هاى گوناگون است. خوشبختانه در ميان نعمت هاى فراوان الهى رنگ هاى گوناگون و بى شمارى را مى توان يافت كه اغلب براى جذاب تر كردن غذاهاى كودكان سودمند هستند. در پى پيشنهاداتى براى تامين رنگ هاى گوناگون را ملاحظه مى كنيد كه مى توانند در تهيه غذايى اشتهاآور و سالم براى كودك شما مفيد باشند.
• كدام مواد براى چه رنگى؟
بنفش
غذاهايى كه در گروه بنفش مى گنجند از خواص ضدسرطان برخوردارند. اين مواد حاوى آنتى اكسيدان هاى بسيار قوى هستند كه علاوه بر ممانعت از ابتلا به سرطان ها مانع پيرى سلول هاى بدن شده و طراوت و جوانى را طولانى تر مى كنند. از خوراكى هاى اين گروه مى توان به لبو، كلم قرمز، بادمجان، آلو سياه، كشمش ها، شاه توت و انگور اشاره كرد.
قرمز
مواد شيميايى گياهى كه موجب بروز رنگ قرمز در بعضى سبزيجات و ميوه ها مى شوند براى سلامت قلب و دستگاه دفع ادرار مفيد هستند و اين مواد خطر ابتلا به برخى از سرطان ها را كاهش داده، عملكرد حافظه را تقويت مى كنند. بعضى از اين خوراكى ها عبارتند از: پياز قرمز، انواع فلفل قرمز، گوجه فرنگى، آلبالو، گيلاس، توت فرنگى، ريواس، انگور، سيب و هندوانه.
زرد و نارنجى
خوراكى هاى زرد و نارنجى سرشار از آنتى اكسيدان هايى مانند ويتامين C هستند. آنها حاوى دو گروه مواد شيميايى گياهى به نام هاى كاروتنوييدها و بيوفلاونيدها هستند كه تقويت كننده دستگاه ايمنى بدن هستند و احتمال ابتلا به سرطان ها را نيز كاهش مى دهند. اين گروه از سبزيجات و ميوه ها براى قلب و سيستم بينايى نيز بسيار مفيد هستند.از خوراكى هاى زرد و نارنجى مى توان به كدو حلوايى، هويج، فلفل دلمه اى زرد، ذرت، گلابى، آناناس، خربزه، ليمو، سيب، انبه، آلو زرد و هلو اشاره كرد.